Gentse start-up lanceert eerste Belgische elektrische step

- Taito Mobility
3 min.

Gentse start-up lanceert eerste Belgische elektrische step

De e-step van Taito is de eerste elektrische step van Belgische makelij. Een veiliger en duurzamer model moet het onderscheid maken met de veelheid aan bestaande e-steps, claimt de Gentse start-up. 'Wie een Taito aanschaft, doet dat voor het leven.’ ij heeft drie wielen, richtingaanwijzers en een ingebouwd gpssysteem. De eerste Belgische elektrische step ziet er iets anders uit dan zijn soortgenoten, en heeft ook een ander prijskaartje: voor 2.590 euro belooft de Gentse start-up Taito een veiliger en duurzamer vervoersmiddel. 'We zien dit als de volwassen versie van de huidige generatie elektrische steps', zegt Jules Dobbelaere (30), CEO en medeoprichter van Taito.

Na twee jaar onderzoek en ontwikkeling lanceert het bedrijf zijn eerste model, de Taito S1. 'De eerste keer dat ik een elektrische deelstep gebruikte, tijdens een citytrip, was ik meteen overtuigd van het potentieel’, zegt Dobbelaere. 'Maar bij de tweede straat die ik insloeg, botste ik op al op de limieten. Op kasseien wordt het ronduit gevaarlijk!

Het was een trigger voor Dobbelaere om een veiliger alternatief te bedenken. Daarvoor schakelde hij de hulp in van twee vrienden, Nathan de Baets (28) en Francois Desmet (26), beiden nog student industrieel ontwerp op dat moment. Het trio zette een marktonderzoek op naar de mankementen van de elektrische step, die al een aantal jaar aan een forse opmars bezig is in grote steden.

‘Daaruit kwamen twee grote aandachtspunten: veiligheid en duurzaamheid’, zegt Dobbelaere. De elektrische step is een wegwerpproduct geworden. De overlast in steden is enorm. Parijs bant elektrische deelsteps uit de straten na een referendum G. Tegelijk neemt ook het aantal ongevallen toe (zie inzet). Taito heeft een elektrische step ontworpen met drie wielen en een gepatenteerd veringssysteem, dat meer stabiliteit en comfort tijdens het rijden moet garanderen.

'Bij de meeste ongevallen vliegt de bestuurder over het stuur van de step, of gaat het voorwiel onderuit. De Taito heeft grote wielen, waardoor het kantelpunt hoger ligt. En door het veringssysteem worden de trillingen van kasseien, putjes of tramsporen veel beter opgevangen, waardoor de kans op ongevallen drastisch daalt’, zegt Dobbelaere.

‘Daarnaast is de step ook volledig modulair. Wie een Taito aanschaft, doet dat voor het leven. Het gebeurt te vaak dat e-steps worden afgedankt als een bepaald onderdeel kapot is. Omdat dat vastgelijmd is, is het niet te vervangen. Bij de Taito is elk onderdeel apart te repareren of vervangen in minder dan 30 minuten.

TAITO wil die flexibele reparatie aanbieden als dienst, om zich zo te onderscheiden van de vele andere e-steps op de markt. De start-up sloot onder meer een distributiedeal met Bike Republic, het vroegere Fiets !, de fietsketen in handen van Colruyt. ‘Vandaag missen veel e-stepproducenten een lokaal aanspreekpunt voor een vlotte hulp bij eventuele problemen’, zegt Dobbelaere.

Taito ziet de vele goedkope soortgenoten niet als concurrentie. 'In de winkels van Bike Republic stellen we vast dat we concurreren met de plooifietsen van Brompton, die in dezelfde prijsklasse zitten. 'Er is heus een publiek dat bereid is om de juiste prijs te betalen voor goede kwaliteit en service. Op termijn willen we ook graag ons gamma uitbreiden naar cargo, maar dat zit nog maar in een onderzoeksfase.'

De Taito S1 wordt geassembleerd in een Belgisch maatwerkbedrijf, dat volgens Dobbelaere een productiecapaciteit heeft van ‘enkele duizenden steps per jaar’. Taito wil dit jaar ‘enkele honderden!’ steps verkopen, om volgend jaar door te groeien naar Frankrijk en Duitsland. Tot nu toe haalde de start-up al 1,4 miljoen euro op, via business angels, crowdlending en subsidies. Over omzet- of winstdoelen wil Taito nog niets zeggen, maar het wil 'binnen afzienbare tijd' rendabel zijn.

Read full article